Rodzaje filtrów LPG w samochodowych instalacjach gazowych
W samochodowych instalacjach gazowych IV generacji (sekwencyjnych wtryskach gazu w fazie lotnej) występują dwa rodzaje filtrów:
- fazy ciekłej LPG – montowane w części wysokociśnieniowej samochodowych instalacji gazowych, w których LPG występuje w fazie ciekłej,
- fazy lotnej LPG – montowane w części niskociśnieniowej samochodowych instalacji gazowych, w których LPG występuje w fazie lotnej.
Filtry fazy ciekłej LPG
Filtrują LPG w fazie ciekłej (przed zmianą stanu skupienia na gazowy – lotny). Filtry fazy ciekłej stanowią najczęściej część elektrozaworów gazowych lub reduktorów LPG. Spotyka się także filtry fazy ciekłej montowane na przewodzie paliwowym (LPG) w części wysokociśnieniowej samochodowych instalacji gazowych, w komorze silnikowej (przed reduktorem) a także na przewodzie pomiędzy zaworem tankowania a zbiornikiem LPG. Jest to dodatkowy filtr, który filtruje LPG zanim jeszcze dotrze ono do zbiornika paliwa.
Montowane w filtrach fazy ciekłej LPG, wkłady filtracyjne najczęściej mają przegrodę filtracyjną wykonaną z papieru (bibuły filtracyjnej) lub znacznie rzadziej z włókna poliestrowego. Wkłady dodatkowych filtrów fazy ciekłej LPG (pomiędzy zaworem tankowania a zbiornikiem LPG) są wykonane z brązu spiekanego. Są one niewymienne, podlegają tylko okresowemu czyszczeniu (myciu).
Na rurce wielozaworu, pobierającej LPG ze zbiornika, dotykającej jego dolnej części, znajduje się wykonana z tworzywa nakładka z siateczką, która zatrzymuje największe zanieczyszczenia mogące pojawić się w LPG Jest to element niewymienny.
Filtry fazy ciekłej LPG – okresowa wymiana wkładów
Wkłady filtracyjne filtrów fazy ciekłej podlegają okresowej wymianie zgodnie z wymaganiami producentów samochodowych instalacji gazowych, co około 20 do 30 000 km.
Filtry fazy lotnej LPG
Filtrują LPG w fazie lotnej (po zmianie stanu skupienia na gazowy – lotny, która następuje w reduktorze-parowniku). Filtry fazy lotnej są montowane na przewodzie (wężu gazowym) w części niskociśnieniowej instalacji gazowej, pomiędzy reduktorem a czujnikiem ciśnienia i temperatury LPG, który znajduje się tuż przed listwą lub pojedynczymi wtryskiwaczami dawkującymi fazę lotną LPG do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.
Stosowane są dwa podstawowe typu filtrów fazy lotnej LPG. Są to filtry nierozbieralne (wymieniane w całości wraz z obudową) oraz rozbieralne (z wymiennym wkładem), w którym wymianie podlega sam wkład filtracyjny. Filtry rozbieralne często oprócz filtracji we wkładzie filtra wykorzystują także siły bezwładności w ruchu wirowym do filtracji ośrodkowej najcięższych frakcji zawartych w fazie lotnej LPG, które pod odseparowaniu spływają do specjalnego odstojnika. Wkłady filtracyjne stosowane w filtrach fazy lotnej LPG mogą mieć przegrody filtracyjne wykonane z papieru (bibuły filtracyjnej), włókna poliestrowego, włókna szklanego lub bulprenu.
Filtry fazy lotnej LPG – okresowa wymiana
W zależności od konstrukcji filtra (rozbieralny z wymiennym wkładem lub nierozbieralny), wkład filtra lub cały filtr wymienia się zgodnie z wymaganiami producentów samochodowych instalacji gazowych, co około 10 do 15 000 km.
Filtry fazy lotnej LPG stanowią bezpośrednie zabezpieczenie najbardziej precyzyjnych elementów samochodowych instalacji gazowych IV generacji (sekwencyjnych wtrysków gazu w fazie lotnej) jakimi są czujniki ciśnienia i wtryskiwacze gazowe przed zanieczyszczeniami mogącymi pojawić się w LPG. Czasami filtr fazy lotnej LPG jest także miejscem montażu czujnika ciśnienia i temperatury gazu.
Przeglądy samochodowych instalacji gazowych
Interwały przeglądów samochodowych instalacji gazowych determinują przebiegi pomiędzy wymianami filtrów w gazowych układach zasilania i są one, poza sprawdzeniem działania instalacji gazowej, jednymi z najważniejszych czynności obsługowych. Dlatego obsługa samochodowej instalacji gazowej, czyli zgodne z wymaganiami jej producenta wykonywanie przeglądów jest gwarancją prawidłowej jej pracy w długim okresie użytkowania.
