Lokalny rynek
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na ceny samochodowych instalacji gazowych, niezależnie od ich generacji jest lokalny rynek, na którym działa warsztat zajmujący się montażem LPG. Poszczególne warsztaty operujace na konkretnym obszarze utrzymują dość zbliżone ceny montażu samochodowych instalacji gazowych. Występuje jednak duże zróżnicowanie pomiędzy poszczególnymi rejonami kraju, co wynika z lokalnych uwarunkowań (poziomu wynagrodzeń, cen, kosztów stałych itp.).
Generacje instalacji LPG
Ceny samochodowych instalacji gazowych różnią się także w zależności od ich generacji i przeznaczenia do konkretnej grupy silników lub konkretnej jedostki napędowej (w przypadku instalacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny).
Instalacje podciśnieniowe z ręczną regulacją
Instalacje podciśnieniowe to tzw. instalacje I generacji, w których paliwo gazowe jest podawane do silnika jednopunktowo, z reguły w początkowym odcinku układu dolotowego, gdzie montowany jest mieszalnik (mikser), który w oparciu o zasadę działania gaźnika tworzy mieszankę gazowo-powietrzną dostarczaną do komór spalania silnika.
Tego typu instalacje to najtańsze z gazowych układów zasilania oferowanych na rynku. Są one stosowane w coraz rzadziej spotykanych samochodach z silnikami z gaźnikowym lub wtryskowym, jednopunktowym układem zasilania benzynowego.
Czasami stosuje się tego typu systemy także w starszych silnikach z wielopunktowym wtryskiem benzyny.
Ceny samochodowych instalacji gazowych podciśnieniowych (I generacji – bez elektroniki):
- Instalacje podciśnieniowe do samochodów z silnikami gaźnikowymi kosztują od około 1 800 zł do około 2 900 zł,
- Instalacje podciśnieniowe do silników z jednopunktowym wtryskiem benzyny kosztują od około 2 000 zł do około 2 900 zł,
- Instalacje podciśnieniowe do silników z wielopunktowym wtryskiem benzyny kosztują od około 2 900 zł do około 3 500 zł (wyższe wartości dotyczą silników o większej niż 4 liczbie cylindrów).
Instalacje podciśnieniowe z elektroniczną regulacją
Są to gazowe układy zasilania znajdujące zastosowanie w silnikach z jedno- lub wielopunktowym wtryskiem benzyny.
Instalacje podciśnieniowe z elektroniczną regulacją to tzw. instalacje II generacji. Podobnie jak w układach I generacji gaz jest podawany do układu dolotowego silnika jednopunktowo poprzez mieszalnik (mikser).
Ceny samochodowych instalacji gazowych podciśnieniowych (II generacji – z elektroniką) są zależne od lokalnego rynku, na którym działa warsztat montujący i kształtują się w granicach:
- od około 1 800 zł do około 3 900 zł (wyższe wartości dotyczą silników o większej niż 4 liczbie cylindrów).
Sekwencyjne wtryski gazu w fazie lotnej
Instalacje sekwencyjne to obecnie najbardziej popularne gazowe układy zasilania znajdujące zastosowanie we wszystkich nowoczesnych jednostkach napędowych wyposażonych w pośredni wtrysk benzyny. Są to tzw. instalacje IV generacji, które dawkują fazę lotną LPG sekwencyjnie za pośrednictwem wtryskiwaczy gazowych montowanych w poszczególnych kanałach kolektora dolotowego silnika.
Ich ceny są także silnie uzależnione od regionu w jakim działa warsztat montujący i kształtują się w granicach:
- od około 2 900 zł do nawet ponad 8 000 zł (wyższe wartości dotyczą silników o większej niż 4 liczbie cylindrów).
Instalacje do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny
Są to obecnie najbardziej zaawansowane samochodowe instalacje gazowe wykorzystujące pośredni, sekwencyjny wtrysk fazy lotnej LPG, których sterowniki sterują także uruchamianiem wtryskiwaczy benzynowych. Ich praca z niewielkim dawkowaniem benzyny zapewnia im odpowiednie chłodzenie zabezpieczające je przed uszkodzeniem.
Ceny samochodowych instalacji gazowych do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny kształtują się w granicach:
- od od 5 000 do 9 000 zł (wyższe wartości dotyczą silników o większej niż 4 liczbie cylindrów).
Ceny samochodowych instalacji gazowych różnią się znacząco, co wynika z dużego zróżnicowania samochodów poruszających się po naszych drogach oraz lokalnych uwarunkowań rynkowych.