Mieszanka gazowo-powietrzna
Trudniejszy zapłon mieszanki gazowo-powietrznej wynika z jej wyższego oporu (rezystancji), który stawia ona przepływającemu prądowi elektrycznemu. Ten z kolei jest niezbędny do zjonizowania mieszanki gazowo-powietrznej pomiędzy elektrodami świec zapłonowych, co jest warunkiem przeskoku iskry i dokonania zapłonu.
Wyższa rezystacja mieszanki gazowo-powietrznej powoduje, ze w układzie zapłonowym jest generowane wyższe napięcie (około 10 do 15% w stosunku do silników pracująych na benzynie). Powoduje to nieco wyższe obciążenie cewek zapłonowych i przewodów wsyokiego napięcia.
Można temu zjawisku skutecznie przeciwdziałać właśnie poprzez dobór odpowiednich świec zapłonowych, tzw. świec do silników zasilanych LPG.
Świece do silników zasilanych LPG
Takie świece (do silników LPG) są zoptymalizowane konsktrukcyjnie i pod względem zastosowanych materiałów. W ten sposób można pozytywnie wpływać na trwałość samych świec zapłonowych w silniku LPG jak i całego układu zapłonowego.
Świece jednoelektrodowe
Z uwagi na utrudniony proces zapłonu mieszanki gazowo-powietrznej, w silnikach zasilanych LPG zaleca się stosowanie świec jednoelektrodowych, w ten sposób cała energia zapłonu rozkłada się na jedną parę elektrod ułatwiając zapłon.
Większe obciążenie cieplne
W silniakch samochodów zasilanych LPG, świece zapłonowe są także narażone na większe obciążenie cieplne z uwagi na przewlekły proces spalania. Mieszanka gazowo-powietrzna spala się wolniej niż benzynowo-powierzna w związku z tym umieszczone w komorach spalania świece zapłonowe są przez dłuższy czas wystawione na działanie wysokiej temperatury.
Wyższe wartości cieplne świec do LPG
Aby przeciwdziałać większemu obciążeniu cieplnemu świec zapłonowych, w silnikach dostosowanych do zasilania LPG stosowane są świece o wyższych wartościach cieplnych w stosunku do świec przeznaczonych do takiej samych jednostek napęodwych zasilanych wyłącznie benzyną. W ten sposób zmniejsza się zużycie elektroerozyjne elektrod (przerwa pomiędzy elektrodami powiększa się wolniej, dzięki czemu zwiększa trwałość takich świec zapłonowych).
Dłuższe stożki izolatorów
W tym samym celu (zwiększenia żywotności) w świecach zapłonowych do silników zasilanych LPG stosuje się dłuższe stożki izolatorów. W ten sposób świece szybciej osiągają temperaturę samooczyszczania, co skutkuje zwiększeniem trwałości elektrody środkowej.
Temperatura samooczyszczania
Przy odpowiednio dobranej wartości cieplnej świec zapłonowych ich temperatura samoczyszczania wynosi około 500 do 850ºC. Powoduje to wypalanie się zanieczyszczeń osadzających na izolatorach świec zapłonowych.
Cieńsza elektroda środkowa
W celu zmniejszenia napięcia generowanego w układzie zapłonowym (z uwagi na wyższą rezystancję mieszanki gazowo-powietrznej) stosowane są zabiegi w postaci zmniejszania średnicy elektrody środkowej. Powoduje to zmniejszenie napięcia wymaganego do przeskoku iskry elektrycznej
Specjalne materiały elektrod
Aby zmniejszyć napięcie w układzie zapłonowym stosowane sa także specjalne materiały elektrod świec zapłonowych. Przykładem mogą być świece zapłonowe ze srebrem w elektrodzie środkowej, w których przeskok iskry następuje już poniżej wartości napięcia 11 kV podczas gdy w standardowej świecy do przeskou iskry jest wymagane napięcie około 15kV.
Zastosowanie materiałów typu platyna, iryd czy itr w konstrukcji elektrod świec zapłonowych przyczynia się do zwiększenia ich trwałości. Materiały te podnoszą odporność elektrod na zużycie elektroerozyjne.
Jak widać zastosowanie odpowiednich świec zapłonowych w samochodzie z silnikiem dostosowanym do zasilania LPG może mieć pozytywny wpływ na trwałość zarówno samych świec jak i całego układu zapłonowego, dzięki obniżeniu napięcia generowanego w cewkach zapłonowych i przewodach wysokiego napięcia do poziomu, który jest generowany w czasie jazdy na benzynie. Obniżenie napięcia w układzie zapłonowym daje jszcze jedną korzyść, która szczegónie objawia się w okresie jesienno-zimowym. Taki układ zapłonowy jest mniej wrażliwy na wilgoć.