Reduktor-parownik LPG
Reduktory-parowniki LPG to elementy instalacji gazowych wykorzystujących fazę lotną LPG. Obecnie są to praktycznie wyłącznie samochodowe instalacje gazowe IV generacji, czyli sekwencyjne wtryski gazu w fazie lotnej. Reduktor-parownik w tego typu instalacjach służy do zmiany stanu skupienia LPG z fazy ciekłej w jakim jest ono przechowywane w zbiorniku na fazę lotną, która za pośrednictwem wtryskiwaczy gazowych jest podawana do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów jednostki napędowej dostosowanej do zasilania LPG.
Zmiana stanu skupienia następuje w części zwanej parownikiem, która jest ogrzewana cieczą z układu chłodzenia silnika, w którego obieg włącza się reduktor w czasie montażu instalacji gazowej w samochodzie. Dzięki energii cieplnej dostarczanej za pośrednictwem cieczy chłodzącej silnik, przemiana LPG z fazy ciekłej w fazę lotną jest intensyfikowana a ilość odparowanego LPG może być większa, zapewniając reduktorowi odpowiednią wydajność wyrażaną mocą silników (w KM), w których może on znaleźć zastosowanie.
Oprócz odparowania LPG (zmiany stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na fazę lotną), reduktor utrzymuje także odpowiednie ciśnienie fazy lotnej, pod którym trafia ona, poprzez filtr i czujnik ciśnienia, do wtryskiwaczy gazowych.
Czasami reduktor-parownik jest zintegrowany z elektrozaworem gazowym otwierającym przepływ LPG ze zbiornika oraz filtrem fazy ciekłej wyposażonym w wymienny wkład.
Reduktor-parownik LPG – kiedy naprawa albo wymiana?
Reduktor LPG jest elementem mechanicznym, który podlega naturalnemu zużyciu, traci szczelność, co może dotyczyć zarówno płaszcza wodnego połączonego z układem chłodzenia silnika oraz części gazowej. Wraz z upływem czasu zawory reduktora-parownika LPG tracą szczelność, a membrany, niezbędną do prawidłowej ich pracy elastyczność.
Trwałość reduktorów LPG jest bardzo różna i zależna od wielu czynników, Można przyjąć, że reduktor pracuje prawidłowo na dystansie od około 80 do 120 tys. km, choć zdarzają się przypadki znacznie krótszej ich żywotności, rzędu nawet 50 tys. km jak również znacznie wyższych trwałości wyrażających się przebiegami przekraczającymi 120 tys. km.
Diagnostyka reduktora LPG
Samodzielna diagnostyka działania reduktora LPG bez odpowiednich narzędzi nie jest możliwa. Najlepiej zatem wykonywać okresowe przeglądy instalacji gazowej w specjalistycznych warsztatach, które są w stanie wykryć pierwsze symptomy niedomagania reduktorów LPG.
Użytkownik może co najwyżej obserwować działanie reduktora LPG na podstawie zachowania auta, w którym jest on zamontowany.
Przykładowymi objawami podwyższonego zużycia lub uszkodzenia reduktora-parownika mogą być:
- wycieki cieczy chłodzącej,
- wycieki gazu (wyczuwalny zapach gazu),
- trudności w uruchomieniu silnika, szczególnie po dłuższym postoju,
- podwyższone zużycie gazu,
- niestabilna praca silnika na biegu jałowym,
- szronienie obudowy reduktora-parownika LPG.
Regeneracja reduktora-parownika LPG
Producenci przewidują także możliwość regeneracji reduktorów za pomocą dedykowanych do konkretnych modeli zestawów naprawczych, które zawierają elementy podlegające zużyciu w trakcie użytkowania. Regeneracja reduktora może być alternatywą dla jego wymiany.
