Wtryskiwacz gazowy – odpowiedzialny element
Wtryskiwacze gazowe to jedne z najważniejszych elementów samochodowych instalacji gazowych IV generacji (sekwencyjnych wtrysków gazu w fazie lotnej), które muszą bardzo precyzyjnie odmierzać dawki paliwa gazowego, tak jak wtryskiwacze benzynowe, aby systemy nadzorujące proces spalania nie wykrywały żadnych nieprawidłowości i nie kodowały błędów z tym związanych a samochód zachowywał osiągi i parametry jak na paliwie bazowym.
Wtryskiwacze gazowe mogą pracować jako jako pojedyncze, łączone ze sobą specjalnymi kształtkami i przewodami (wężami) lub zasilane z dedykowanych rozdzielaczy albo zabudowane w specjalnej szynie, tworząc listwę składającą się z pojedynczych wtryskiwaczy. Bardzo popularne są także wielosekcyjne listwy (2-, 3- i 4-sekcyjne), które są jednym elementem nie dającym się rozdzielić na pojedyncze wtryskiwacze.
Wtryskiwacze gazowe – pracowite
Wtryskiwacze to jedne z najbardziej "pracowitych" elementów gazowego układu zasilania. Jeżeli wtryskiwacz otwiera się raz na jeden cykl pracy silnika, czyli na 2 obroty wału korbowego to przy prędkości obrotowej 3 000 obr./min. każdy wtryskiwacz w silniku otwiera się 1 500 razy w ciągu każdej minuty pracy jednostki napędowej, czyli 90 000 razy na godzinę.
Trwałość wtryskiwaczy gazowych
Najtrwalsze wtryskiwacze gazowe mogą pracować bez utraty parametrów nawet przez 500 000 000 cykli, co odpowiada przebiegowi ponad 220 000 km.
Nie zmienia to jednak faktu, że są to elementy mechaniczne podlegające normalnemu zużyciu wraz ze wzrostem przebiegu auta, pomimo stosowania wielu rozwiązań ograniczających ten proces i zwiększających ich trwałość.
Obsługa techniczna instalacji gazowej
Jedną z czynności mających na celu zminimalizowanie zużycia wtryskiwaczy gazowych jest właściwa obsługa techniczna samochodowej instalacji gazowej, czyli terminowe, zgodne z wymaganiami producenta, wykonywanie jej przeglądów, w czasie których m. in. wymienia się filtry w gazowym układzie zasilania. Zapobiegają one przedostawaniu się zanieczyszczeń mogących pojawić się w LPG do najbardziej precyzyjnych elementów samochodowych instalacji gazowych jakimi są właśnie wtryskiwacze gazowe.
Po czym poznać zużycie wtryskiwaczy gazowych?
Objawami podwyższonego zużycia wtryskiwaczy gazowych lub ich zabrudzenia może być
nierówna praca silnika, której efektem mogą być błędy zapisywane w układzie OBD pojazdu związane z nieprawidłowym składem mieszanki gazowo-powietrznej. Nierówna praca silnika na biegu jałowym może w czasie jazdy objawiać się poszarpywaniem samochodu, szczególnie w trakcie gwałtownego przyspieszania.
O złej pracy wtryskiwaczy gazowych mogą świadczyć także zmiany wartości korekt paliwowych w układzie OBD pojazdu.
Wtryskiwacze gazowe, szczególnie jeśli przeglądy instalacji nie były wykonywane zgodnie z ich harmonogramem, mogą być zabrudzone, co w porze jesienno-zimowej, w czasie której występują niskie temperatury otoczenia, może objawiać się ich "klejeniem", czyli nierównomierną pracą silnika na LPG z tendencją do przygasania, po pierwszym, porannym przełączeniu na zasilanie gazowe. W warunkach niskich temperatur otoczenia, zanieczyszczenia nagromadzone we wnętrzu wtryskiwaczy tężeją ograniczając ruchomość jego elementów i powodują taki właśnie objaw.
Dobór wtryskiwaczy gazowych
Uszkodzone lub zabrudzone wtryskiwacze gazowe, jeśli nie można ich wyczyścić z nagromadzonych we wnętrzu zanieczyszczeń, należy wymienić na nowe. Każdy wtryskiwacz gazowy ma określoną wydajność, określaną w KM/cylinder, która pozwala na zastosowanie w silnikach o określonej mocy.
Jednak dobór i wymianę wtryskiwaczy gazowych w samochodowej instalacji gazowej najlepiej zlecić w specjalistycznym warsztacie, bo sam dobór i wymiana, czyli wykonanie czynności manualnych z tym związanych to nie wszystko. Samochód musi być ponownie skalibrowany w czasie jazdy.
