Umówienie montażu instalacji gazowej w samochodzie
Decydując się na zmianę sposobu zasilania jednostki napędowej na LPG należy umówić się na montaż samochodowej instalacji gazowej w jednym z licznych warsztatów zajmujących się zakładaniem gazowych układów zasilania w autach.
Wymaga to zarezerwowaania odpowiednej ilości czasu na taki montaż. Ile zatem trwa montaż samochodowej instalacji gazowej?
To zależy. Od czego?
Na czas jaki należy poświęcić na montaż samochodowej instalacji gazowej ma wpływ wiele czynników, które są związane z budową samego pojazdu i zastosowanymi w nim rozwiązaniami.
Wpływ rodzaju układu benzynowego na czas montażu LPG
Teoretycznie najprostsze w montażu są samochodowe instalacje gazowe w pojazdach wyposażonych w silniki z pośrednim wtryskiem benzyny, w których stosowane są uniwersalne instalacje LPG znajdujące zastosowanie we wszystkich tego typu jednostkach napędowych.
Nieco trudniej zamontować układ gazowy w silnikach z wtryskiem bezpośrednim (przynajmniej taka panuje opinia, często jest ona niesłuszna). Do tego rodzaju jednostek napędowych stosowane są dedykowane instalacje gazowe, które są dostarczane wraz ze szczególowymi instrukcjami montażu, które znacznie ułatwiają ich zamontowanie.
Liczba cylindrów silnika a czas montażu instalacji gazowej
Czas montażu instalacji gazowej zależy także od liczby cylindrów silnika, który jest poddawany konwersji na zasilanie LPG. Większa liczba cylindrów to większa liczba wtryskiwaczy, których zamontowanie wymaga dodatkowego czasu. A przekrój silników stosowanych w samochodach jest olbrzymi, poczszy od 2-cylindrowych jednostek napędowych, poprzez bardzo popularne w mniejszych autach silniki 3- i 4-cylindrowe. Cały czas można spotkać w samochodach silniki 6-cylindrowe, nieco rzadziej 5-cylindrowe (w samochodach używanych). W samochodach z najwyższej półki stosowane są 8-cylindrowe i 12-cylindrowe silniki, w których montaż instalacji gazawych jest bardzo procochłonny.
Wpływ układu konstrukcyjnego silnika na czas montażu instalacji LPG
Na czas jaki należy poświęcić na montaż instalacji gazowej ma także wpływ układ konstrukcyjny silnika. W zależności od tego czy jest to rzędowa jednostka napędowa, czy silnik w układzie widlastym, czy bokser (przeciwsobna jednostka napędowa) czas montażu instalacji LPG będzie inny.
Teoretycznie najprosze do montażu instalacji gazowych są silniki rzędowe. Znacznie bardziej skomplikowane są silniki w ukadzie V (widlaste), często wymagają one demontażu pewnych elementów na czas montażu instalacji LPG. Podobnie jest z silnikami typu bokser, w których dostęp do poszczególnych elementów silnika (np. układu dolotowego) jest bardzo utrudniony.
Wpływ umieszczenia jednostki napędowej na czas montażu gazu
Jednostki napędowe mogą być montowane wzdłużnie (klasyczny układ napędowy) lub poprzecznie (obecnie znacznie częściej spotykany układ). Nie ma tutaj reguły odnośnie wpływu zamontowania silnika na czas montażu instalacji LPG, ponieważ może on być utrudniowny w obu przypadkach. Są samochody z silnikami 5- czy 6-cylidrowymi umieszczonymi w poprzek, także w układzie widlastym. Zmniejszona ilość miejsca w komorach silnikowych w takich przypadkach wymaga dłższego czasu na rozmieszczenie i zamontowanie komponentów instalacji LPG.
Zbiornik LPG i jego wpływ na czas montażu gazu w samochodzie
Zbiorniki (toroidalne – z reguły montowane w miejscu koła zapasowego i walcowe) mogą być montowane zarówno w bagażniku jak i pod samochodem, co także może w pewnym stopniu wpływać na czas montażu instalacji gazowej.
Czasami montaż zbiornika LPG wymaga pewnych przeróbek (podłogi bagażnika, zmiany ułożenia układu wydechowego), co bezpośrednio przekłada się na wydłużenie czasu montażu instalacji LPG a tym samym zwiększa koszt.
Ogólnie można przyjąć, że czas montażu instalacji gazowej w samochodzie waha się w granicach od jednego do kilku dni. W najprostszych samochodach gaz montuje się w ciągu jednego dnia. Auta bardziej skomlikowane, wymagające więcej pracy przy montażu czy później kalibracji gazowego układu zasilania muszą w warsztacie pozostac nieco dłużej, najczęściej na dwa dni, które spokojnie wystarczają na to by wykonać tę usługę porządnie. Są jednak auta jeszcze bardziej pracoochłonne, które wymagają pozostawienia w warsztacie montażu i obsługi samochodowych instalacji gazowych na kilka dni.